Zichó Viktor

HIMALÁJA TRAVERZ EXPEDÍCIÓ

- KONCEPCIÓ -

“Hogyan találunk megoldást a földönket sújtó környezeti problémákra és hogyan tudunk inspirálni embereket egész egyszerűen a munkába való kerékpározásra, ami a megoldás egyik részét képezheti?”

Elhatároztam, hogy jövő tavasszal elindulok, és megkísérlem a világ legelső teljes Himalája traverzét a hegység legkeletibb pontjától a legnyugatibb pontjáig, mindennemű motorizált jármű igénybevétele nélkül, teljesen saját ellátással, folyamatos kíséret vagy teherhordók nélkül. Ezalatt törekszem arra, hogy minél nagyobb tudatosságot ébresszek az emberekben a társadalmunk környezetszennyező kibocsátásáról és a kerékpározás mindennapos használatának fontosságáról, ennek a környezetre gyakorolt pozitív hatásairól. A tervezett útvonal a legmagasabban húzódó ösvényeken visz végig magashegyi környezetben, esetenként gleccsereken, földutakon vagy murvás utakon, a lehető legnagyobb mértékben kerülve az aszfaltozott utakat. A Himalája főgerince mentén haladok olyan közel, amennyire lehetséges, lehetőség szerint kerülve a kötéltechnikát igénylő szakaszokat. Azokban az esetekben, ha kötéltechnika és biztosítás szükséges a továbbhaladáshoz, egy mászó partner fogadása megengedett. A határátkeléseket minden szükséges vízummal és speciális engedéllyel fogom abszolválni. A teljes felszerelésem tömege 10 kg alatt lesz.

- CÉLOK -

A kerékpározás hirdetése nemzetközi szinten

A világ talán legnehezebb és legádázabb „ösvényén” végighaladva a fő célom, hogy a világ felé kommunikáljam az alábbi egyszerű üzenetet: „a kerékpárod oda visz, ahová csak szeretnéd, nincsenek korlátok” Ha végig tudok menni egy kerékpárral a Himaláján, akkor bárki el tud menni a munkába vagy iskolába – vagy gyakorlatilag bárhova – kerékpárral. A kerékpár, az emberiség egyik legnemesebb találmánya hatalmas fejlődésen ment át az elmúlt évtizedekben: elektromos kerékpárok, gravel kerékpárok, rendkívül hatékony mountain bike-ok, velomobilok, fatbikeok és teljes felfüggesztésű három- vagy négykerekű fekvőkerékpárok láttak napvilágot és vonzották be emberek millióit a kerékpározásba. A világjárvány arra ösztönözte az embereket, hogy tömegektől eltávolodva utazzanak vagy sportoljanak. Az az elhívásom, hogy emberek millióit ösztönözzek arra, hogy kerékpárra szálljanak, és tegyenek egy egészségesebb bolygóért.

Az ökoturizmus hirdetése a „kerékpár + túrázás” utazási stílussal

Ahogy az országok újranyitják kapuikat a világjárvány után, a nemzetközi utazások száma várhatóan hirtelen megnő, és ezzel a kibocsátásunk is rendkívül megugrik. Ahhoz, hogy ezt elkerüljük, új irányelveket kell lefektetnünk a világutazással kapcsolatosan, és tudatosság építésével kell kezdenünk a probléma kezelését. Ennek megfelelően, ezt a világelső teljesítményt szeretném e tudatosság terjesztése, hírverése nevében megtenni, hogy a legkevésbé káros utazási formákkal ismertessem meg embertársaimat, ezzel minél inkább lelassítva, fékezve a társadalmunk katasztrófa felé való rohanását. Ez a szívügyem.

A Himalája népeinek bemutatása

A Himalájában élő emberek rendkívül kemény körülmények között élnek a világ legelhagyatottabb völgyeiben. Számunkra alapvetőnek, létszükségletnek ítélt infrastruktúra hiányában élik mindennapjaikat. Úgy tervezem, hogy készítek egy sorozatot az itt élő népekről, mely bemutatja az életüket és kultúrájukat és hogy milyen hatással van rájuk a tömegturizmus és a klímaváltozás. Bár több határon is átlépek, a Himalája népei nem ezek szerint a határok szerint szeparálódnak, sőt, összeköti őket a közös hitük és felfogásuk. A béke fehér zászlaját fogom végig vinni az úton, jelképezve az ott élő nemzetek közötti egységet, békét.

- A NAMCHA BARWATÓL A NANGA PARBATIG -

Az út maga az eszköz. Ez a filozófia áll a teljes expedíció mögött. Ennek megfelelően az útvonal minden szakaszának valódi kihívást kell jelentenie, ami kizökkent a komfortzónámból és rendkívül nagy változatosságot ad mind terep, mind látvány, mind teljesítmény szempontjából. Ezen elgondolás alapján született meg az útvonal, mely a leg pontot, az Indus kanyarulatában tornyosuló fennséges Nanga Parbatot köti össze a Brahmaputra kanyarulatában magasodó Namcha Barwa csúcsával. E két nevezetes geográfiai pont között húzódik földünk legmagasabb hegylánca: a Himalája.

5000 km

A távolság

150,000 méter

Hozzávetőleges teljes szintemelkedés

2db 6000+ m, 29db 5000+ m

Legmagasabb hágók

5 országon át

Kína, India, Bhután, Nepál, Pakisztán

Tíz 8000m fölötti

csúcsra ad rálátást

Két fő határátkeléssel kapcsolatos probléma merül fel az úton: Pakisztán-India és Bhután-Kína. Békés és barátság alapú módszereket alkalmazok a különleges határátkelési szándékaim engedélyeztetése során. Abban az esetben, ha többszöri próbálkozás ellenére is visszautasítják a kérelmeimet, a határt elérve ideiglenesen felfüggesztem az expedíciót és más közlekedési módszerek igénybevételével egy hivatalos határátlépést követően eljutok a határ túlsó felére, és onnan folytatom az utamat ugyanúgy kerékpárral-gyalogszerrel.

A teljes út megtétele hozzávetőleg 6 hónapot vesz igénybe, napi 20-50 kilométeres (a terepviszonyoktól nagyban függő) távokkal számolva. Minden ötödik nap után tervezek pihenőnapot tartani, és néhány alkalommal tartok hosszabb pihenőt. A jelenlegi covid korlátozásoknak és a vízumkiadásoknak megfelelően az expedíció tervezett indulási ideje:

2024. Március

- A KERÉKPÁR ÉS A FELSZERELÉS -

Egy svájci kerékpárgyártó, a Koba két csúcskategóriás hegyikerékpárral támogatja az expedíciót: egy kerékpárt nekem, egyet pedig az expedíció legfőbb pontjain becsatlakozó filmes-fotós média menedzseremnek szánva. A kerékpárok váza teljes egészében, és kiegészítői javarészt szénszálas anyagból készültek, ami nagyon alacsony súlyt eredményez, és lehetővé teszi, hogy az expedíció kerékpárral nem teljesíthető szakaszain a hátamon cipeljem. Becsléseim szerint a teljes útvonal kb. 25%-át így kell megtennem, amihez egy speciális hátizsákot használok, hogy arra rögzítsem a kerékpárt. A legelhagyatottabb szakaszokra előre depózok magamnak élelmet, ami lehetővé teszi a folyamatos haladást, visszafogott táskaméret és súly mellett. Azonban az élelmezés javarészét falvakban fogom megoldani, ahol lehetőség szerint főtt ételt fogok venni, így a főzéshez szükséges üzemanyag mennyisége is alacsonyan tartható.

- PARTNEREK -

Ez az expedíció, amire évek óta készülök, egyértelműen életem legnagyobb utazása lesz. Számomra ez a legjobb lehetőség, amit csak el tudok képzelni a céljaim megvalósítása érdekében, hogy tudatosságot terjesszek arról, miként tehetünk a környezetünk védelméért és egyaránt a saját egészségünk fenntartásáért. Ha én végig tudok menni 6 hónap alatt a legnehezebb ösvényen, te egészen biztos, hogy el tudsz kerékpározni a munkába, a kávézóba, vagy, hogy találkozz a barátaiddal, szeretteiddel. Ez a legkevesebb, amit megtehetünk!

 

Zichó Viktor
Budapest, 2022 január