Csoma Útján Expedíció – előkészületek

Posted on Posted in Fotózás

Már az Ararát Expedíció végén fontolgattam valami újabb ázsiai expedíciót. Miután elolvastam Kőrösi Csoma Sándor útinaplóját, tudtam hogy ezt az utat egyszer nekem is be kell járnom. 1819-ben indult útjára a nyelvkutató, talán egy 200 éves emléktúra jó alkalom lehet erre – gondoltam még vagy 4 éve.

Sokat stoppoltam, meglett a jogsim, rengeteget másztam ezt követően. A bringa kicsit eltávolodott. Nem hanyagoltam el a gondoltatot, hogy újra bringatúrázzak, de valahogy nem volt meg az inger. Aztán Kirilla Peti (Nagytesó) az egyik mászó trippen komoly felbújtó szerepet vett fel. Azt mondta, bringázzunk vagy stoppoljunk már el egyszer Nepálba. Hát nekem nem is kellett több, gondoltam itt az ideje megszervezni az expedíciót. Még ketten csatlakoztak a túrához: Taigiszer Móni és Danyi Balázs (Danny), nagyon jó mászó cimboráim. 2018 szeptemberében el is kezdtük a szervezést, aztán 1 hónap leforgása alatt mindenki kiesett, egyedül maradtam. Megigedtek a feladatoktól, a távtól, az időtartamtól, tőlem, stb. Nem örültem, mert tudtam hogy egyedül ezt egész máshogy kell majd csinálni mint társaságban.

Közben megjártam Jamaikát, Dominikát, 3 hónapot csatangoltam a Karibi térségben, egyedül. Tavasszal megszerveztük Mónival a KisGeri 24-et. Aztán egész június közepéig azzal foglalkoztunk. Már elkezdtem a vízumozást május közepén, rögtön a leghírhedtebbel, a pakisztánival kezdtem. Nos az új e-visa rendszerrel megkaptam a vízumot vagy 3 nap alatt. Az indiai vízumhoz viszont vagy 5-ször fel kellett mennem a Rózsadombra. Először az interneten kiírt nyitvatartási időben mentem oda, ami természetesen nem volt valós. Második alkalommal nem volt ott a nagykövetségen senki a tényleges ügyfélfogadási időben, mert épp az x. feleségét vette el a nagykövet úr. A következő alkalommal fogadtak. Megkérdeztem mindent amit tudnom kell:

  •   Milyen engedélyeket kell beszereznem Ladakhhoz és Kasmírhoz?
  • Mindegyik engedélyt megkapod helyszínen, valamelyik városban.
  • De hol?
  • Nézz utána google-ben, meg fogod találni.
  • Szóval itt nem lehet engedélyt intézni ezekhez a tartományokhoz?
  • Nem.
  • Akkor a vízum érdekelne, hogy ha szárazföldön lépek be, akkor is elég lesz az e-visa?
  • Igen.
  • Biztos?
  • Természetesen.
  • Hmm. Azért kérdem, mert vannak országok, ahol szárazföldi belépés esetén kell a hagyományos vízum.
  • Ahaaa India is ilyen. Tessék, ide írom erre a cetlire hol lehet igényelni.
  • Rendben, köszönöm…

Következő alkalommal vittem az internetes igénylés után kinyomtatott igényló lapot, a 2 igazolványképet és az útlevelemet. Naná hogy nem volt elég. Bankszámlakivonat (kedvencem), személyi és lakcímkártya fénymásolat, szálláshely foglalás még szükséges. OK, megyek másnap ezekkel együtt. Jó, akkor közlik hogy rendben, keddre kész. Mondom nem, holnapra. Rendben, akkor holnapra.

Megyek az iráni nagykövetségre. Mondják hogy ha igyekszem, akkor csak pipáljam be az isztambuli vízumátvételt. Sima ügy lesz, várnom se kell ott. Jó, akkor inkább ezt választom, elég last minute vagyok már és még egy csomó dolgot el kell intéznem.

Összevissza telefonáltam a türkmán vízum miatt. Szerencsére nem kellett Bécsben molyolnom, mert Vándorboy segített: Teheránban meg lehet igényelni és Mashhadban fel lehet venni a vízumot elég könnyedén. Az jó is nekem, mert mindkettőn át kell mennem utam során.

Üzbegisztánnak nagyon hálás vagyok, mert hazánk állampolgárainak egyáltalán nem kell vízum oda, szárazföldi belépés esetén sem.

Tádzsikiszán sima e-visa, elvileg jó szárazföldi belépésre is. Vándorboy további javaslata, hogy az afgán vízumot igényeljem meg Üzbegisztánban, mert ott elég olcsón hozzá lehet jutni. Király, akkor tényleg nem kell menni Bécsbe! Attom!

Még egy vízum kérdés: Irak. Ha a kurd részre megyek csak, oda nem fog kelleni semmiféle vízum! Köszi az infót, Németh Ádám!

Rendben, akkor a vízumokkal meg is vagyok. A bringával mi a helyzet?

  • új acél csomagtartó
  • új kormányszár (vagy kormányszár kiegyenesítése)
  • új bandázs
  • új lánc
  • új hajtómű
  • lámpák újrakábelezése
  • új táskák
  • Magyar zászló
  • cserealkatrészek beszerzése
  • hátsó felni kifúrása hogy ne kelljen a prestával szerencsétlenkedni
  • új fejtámla

Ez egy szép egyhetes projekt önmagában, mivel el kell vinni a bringát hegesztőhöz, és legalább 2 munkanap szerelés takarítással együtt.

Nos Lompi jó munkát végzett, elég jó masszív csomagtartót készített nekem. A kormányszárat is sikerült kiegyenesítenie, úgyhogy jó olcsóra jött ki! Jeee! A táskákat is beszereztem, az Evobike-nál jó kedvező áron tudtam megvenni a 2 túlméretes Ortlieb táskát. Két lánccal és a fékbetétekkel megtámogatott a Piko bike, így egész jól kijöttem.

Elkezdtem a takarítást és a szerelést. Brutális munka volt. És sajnos hétvégén csináltam. Mikor a hátsó agyat takarítottam, kiderült hogy annak a kazetta része teljesen szét van rohadva. Elég jól átfújkodtam folyékony zsírral, lehet hogy végig bírta volna az expedícót, de inkább nem kockáztattam. Kellett vennem egy újat. Ráadásul nem elég hosszú a 2 db lánc. Pedig mintha egyszer már lemértem volna és 2 kiadta volna…

Az jóóó, akkor 1 napot csúszik az indulás. Ugyanis hétvégén esélytelen hogy szerezzek egy 45 mm furatlyukkörű kazettás 36 lyukas hátsó agyat. És akkor még fűzzem is újra… Hahahaa egy nap plusz az a minimum.

Szóval hétfőn (2019. július 1.) sikerült beszereznem a hátsó agyat és még egy darab láncot. Anya segített a fejtámla elkészítésében. Köszönöm anyaaaa! 🙂 Így hétfő délután 5-kor el is kezdtem összepakolni a fél éves expedícióra, hogy másnap elinduljak. Még jó hogy ebben van rutinom. Össze is szedtem minden cuccot éjfélre. “A táskákba majd begyömöszölöm reggel” mondattal nyugtatva magam bedőltem az ágyba. Másnap délelőtt 10-re meg volt beszélve a közös indulás a jó komáromi bringás barátaimmal.